Snart spionerar kylskåpet på dig?
Nyligen publicerat.
CIA Chief: We’ll Spy on You Through Your Dishwasher - Wired
The CIA wants to spy on you through your TV: Agency director says it will 'transform' surveillance - Daily Mail, UK
Is your TV watching you? Latest models raise concerns - MSNBC, USA - vanlig gammelmedia
Förhoppningsvis är detta en artikel för mina barn, för när de bildar familj. Men visst, teknologiutvecklingen går så fort, så kanske är detta något för oss gamlingar också...
Kalle kommer hem från jobbet trött och hungrig, slår på TV:n. I reklamavbrottet hör han "Kalle, du ser trött ut - nu skulle du behöva en uppiggande energidryck, du har två BlueCow kvar i kylen!", och reklamen visar hur en trött man bälgar i sig av konstgjorda smaker och tillsatser i en bubblande dryck, en BlueCow. I nästa reklamavbrott - som numera visar sig 60% av programtiden eftersom regeringar världen runt tillåter det - ser han reklam för det nya pillret WorkForce, som ger dubbelt så djup sömn på natten, och dubbelt så hög prestationsförmåga på dagen.
Helt individanpassad reklam, är inte det jättebra? Overkligt? Endast fånigt manus till en dålig science ficion-film?
Teknologin bakom ovanstående scenario är redan här:
- Nästan all elektrisk utrustning i hemmet ansluten till internet, även t.ex. kylskåp och spisar genom vanliga strömkabeln i väggen. (Se Smart grid - och Smartgrids i EU )
- Kamera och mikrofon i kylskåpet och TV:n som även har ansiktsigenkänning.
- Hela produktions-, konsumtions- och betalningskedjan är redan idag helt spårbar - om man inte använder kontanter...
Teknologin har utvecklats på grund av flera intressen. I scenariot för annonsörers intresse att individanpassa reklam. Men i de länkade artiklarna ovan, menar CIA-direktören David Petraeus på fullt allvar att den mycket väl skulle kunna användas för att samla in massor med information åt underrättelsetjänsten.
Någon som är relativt insatt, nämnde till mig nyligen att han ser dessa teknologier som en enorm skördetröska i analogi. Den samlar in allt, tar sen ut det man vill använda och serverar till de som vill ha informationen. Och de är många.
För flera år sedan tänkte jag att det nog blir så, att total övervakning är något som konsumenten och medborgaren själv både betalar för och vill ha, för kortsiktiga och personliga intressen - helt utan att inse att den kunskap (som är makt) som samlas in om dem, och att den både kan och kommer att användas emot dem.
Personligen väljer jag att avstå så länge och mycket jag kan från dylikt. Tala gärna om hur dum jag är i kommentarerna
- « Nästa
- Föregående »