Dagens skola + datorer blir inte bättre

Skrevs den 30 April, 2013
[ Relaterat: Hemundervisning, Sverige, Myter, Utbildning, Video | Permalink | Trackbacks (0) ]

Ett 250-årigt system som ska inkorporera helt ny teknik. Skulle en elektrisk dammsugarrobot accepteras av ett Amish-samhälle? Nej.

Varför inte? För att Amish är dumma? För att tekniken är ond? Nej, för att de två paradigmerna inte är kompatibla, oavsett hur man värderar det ena eller det andra.

I Sverige är det lika inkompatibelt att förena skolsystem med ny it-teknologi. Jag riktigt ryser när jag läser debattartikeln i SvD "Datorer kan inte ersätta pedagogiken", när författaren inte bara missar hela poängen med möjligheterna med nya tekniken, och att han bygger sina uppfattningar på just det 250 år gamla systemtänket om pedagogik.

Under många år har vi i Sverige glömt hur viktigt det är att kunskapsmoment i skolan introduceras i rätt ordning, att begrepp utvecklas över tid och att språket anpassas till varje årskurs. Unga människor kan inte själva sammanfoga udda lärsituationer.

Rätt ordning? Utveckling över vems tid? Vems språk, och varför årskursbestämt? Massor med frågor om gamla paradigmet som författaren tydligen inte kunnat se utanför. Men det tosigaste kanske är påståendet att unga inte själva kan "sammanfoga udda lärsituationer".

Unga både kan och gör just det, hela tiden, sedan de föddes! Och alltid. Det enda som kan hindra den naturliga inlärningen är föräldrar och andra vuxna, men framför allt hindras den när barnet börjar spendera sin mesta vakna tid i det 250-åriga paradigmet skola. Modern psykologi, neurobiologi och pedagogik har visat på detta med all önskvärd tydlighet.

En numera pensionerad mycket engagerad lärare bekriver det bäst, och även han hänvisar till Sugata Mitras forskning (Mitra har jag skrivit flera gånger om). Lennart Mogren:

Grundfelet i den svenska skoldebatten är att alla fokuserar på hur vi bäst ska få barn och ungdom att lära sig. Det behövs inte. Det påminner mig om föreställningen att människan skulle vara född i synd och måste omvändas med bästa tänkbara pedagogiska metoder. En avskyvärd idé i mina ögon.

Människan är av naturen inställd på att lära sig med lust och nyfikenhet. Naturliga beteenden kan alltid störas ut av omgivningen och det är det som sker i skolan. Vi har lätt att se det ske i djuruppfödning men det är svårare att känna igen i den nära omgivningen.

Om vi menar allvar när vi talar om att ge våra barn och ungdomar bästa förutsättningar för att lära sig och utveckla sina inneboende drömmar och förmågor måste vi börja från scratch. Att ängsligt klänga fast vid ett döende skolsystem kommer bara förlänga pinan.

Det finns hur mycket kunskap som helst om hur man kan skapa bra förutsättningar för inlärning som är processen som börjar inifrån och går ut för att söka näring. När vi gör tvärtom kallas det för dressyr.

Bonnsnack

Skrevs den 29 April, 2013
[ Relaterat: Omvärlden, Hälsa, Video | Permalink | Trackbacks (0) ]

Jag var tidigare månskensbonde i Sverige i tre år. Flera vänner i USA är det.

Jag förstår helt och fullt vad man pratar om i nedanstående video, som kallas GM Crops Farmer to Farmer. Bonnsnack alltså. En brittisk bonde som hälsar på amerikanska bönder, frågar dem om hur det gått med deras lantbruk och affärer sedan GMO-grödor introducerades i början på 1990-talet.

Jag häpnar. Och blir minst sagt både arg och orolig för hela planetens framtid. GMO-frön som till och med sprider sig och orsakar problem för icke-GMO-bönder långt bort - genom fågelspillning! Problem som endast kan avhjälpas med handkraft. Och det väl det minsta problemet jämfört med alla andra... Se själv.

Blixtlåslösning!!

Skrevs den 22 April, 2013
[ Relaterat: Uppfinningar | Permalink | Trackbacks (0) ]

En otrolig historia egentligen.

Löparen (den man drar i) på dragkedjan blir slapp eller lossnar. Lösning? Köp ny dragkedja, ta loss den gamla, sätt dit den nya. Enkelt? Nej, det tar på en jacka mellan 2-4 timmar. Dyrt att lämna bort för att få det gjort, många drar sig för att göra det själv på symaskinen, och på vissa komplicerade plagg går det helt enkelt inte. Inte på t.ex. skodon heller.

altDetta grunnade gotlänningen Sven Leveau på redan på 1950-talet - och kom på hur man kunde tillverka en öppen och ihopfällbar löpare, som gjorde att man bara tar bort den gamla och enkelt knipsar fast den nya - på två sekunder!

MEN... det otroliga hände... Ja, läs själv direkt från tillverkarens sajt. Men jag citerar därifrån under Läs mer ifall texten tas bort någon gång. Här finns också ett pressmeddelande.

När Sven väl skulle försöka börja tillverka, hade idén och troligen patentet köpts, och därefter lagts i byrålådan. Jag vet inte vem som köpte patentet, men det är väl inte helt otroligt att något företag som tillverkade blixtlås gjorde det, för att skydda sin egen verksamhet.

Hur som helst låt idén till sig i byrålådan i femtio år, rättigheterna kanske upphörde, och Sven Leveau berättar för sin dotterson Jens om idén. När han ser en annons om uppfinningar från Almi på fastlandet, gräver han fram idén och resten är historia. 2006 startade han företaget i Visby - och nu finns uppfinningen att köpa i 160 länder!

Två saker:

  1. Grattis till både Sven och Jens!
  2. Jag anser att det är hög tid att patentlagstiftning moderniseras så att såna här saker (att man tar patent på något fantastiskt för mänskligheten, för att skydda sin egen produktion, till exempel) - och många andra tråkigheter - inte ska kunna ske. Men det får jag skriva om någon annan gång.

Jag har själv gjort denna procedur en gång, och kan verkligen rekommendera produkten! (Nej, jag jobbar inte för bolaget och känner dem inte alls)

 (Mer)

Skolans hemlighet

Skrevs den 18 April, 2013
[ Relaterat: Citat | Permalink | Trackbacks (0) ]

The secret of ... schooling is that it doesn't teach the way children learn, and it isn't supposed to; school was engineered to serve a concealed command economy and a deliberately re-stratified social order. It wasn't made for the benefit of kids and families as those individuals and institutions would define their own needs. School is the first impression children get of organized society; like most first impressions, it is the lasting one. Life according to school is dull and stupid, only consumption promises relief: Coke, Big Macs, fashion jeans, that´s where real meaning is found, that is the classroom´s lesson, however indirectly delivered.

John Taylor Gatto

Gratis universitetskurser online

Skrevs den 05 April, 2013
[ Relaterat: Hemundervisning, Utbildning | Permalink | Trackbacks (0) ]

altWe are a social entrepreneurship company that partners with the top universities in the world to offer courses online for anyone to take, for free. We envision a future where the top universities are educating not only thousands of students, but millions. Our technology enables the best professors to teach tens or hundreds of thousands of students.

Through this, we hope to give everyone access to the world-class education that has so far been available only to a select few. We want to empower people with education that will improve their lives, the lives of their families, and the communities they live in.

Intressant, va? Kolla själv på coursera.org.

WOW! Tanken friare när vetenskapen frigörs...

Skrevs den 02 April, 2013
[ Relaterat: Myter, Video, Medvetande | Permalink | Trackbacks (0) ]

Metafor: Hjärnan som en smart TV... Centrum för både mottagning och utsändning av medvetandets information. Informationen och därför medvetandet utanför hjärnan. Hjärnan inte mekanistisk lagringsplats. Oj, tankarna far iväg, ger möjligheter till förklaringsmodeller till annars oförklarliga observationer...

Inte undra på att det blev ett himla rabalder nyss, när TED skulle censurera detta och ett till föredrag, efter att flera vetenskapsmän och TEDs egna "vetenskapsgrupp" uttryckt ogillande. Dock var deras kritik felaktig och ogrundad - och TED visar nu föredragen igen. Läs om hela rabaldret och de (nu) 1675 kommentarerna på TEDs blog från den 14 mars.

Och njut av Rupert Sheldrakes föredrag - medan det fortfarande finns kvar. Kanske tas det bort...

Artikelarkiv


Senaste artiklarna

Senaste kommentarerna [rss]

Prenumerera

V䃃‚der Hammarland