Varför jag inte slår barn

Skrevs den 30 Oktober, 2012
[ Relaterat: Citat, Video | Permalink | Trackbacks (0) ]

altAlice Miller. Det började med att jag läste Det självutplånande barnet - och sökandet efter en äkta identitet. Inte för att jag slog barn tidigare heller, men nog var jag smittad av "samhällets syn" på våld mot barn. Jobbar på att bli av med den synen.

Mycket som Alice Miller skrivit om handlar om fysiskt våld, men jag är övertygad om att mentalt våld är lika mycket med i bilden.

Läs mer. (Mer)

Gammal och glömd kunskap om jordbruk och hållbarhet

Skrevs den 23 Oktober, 2012
[ Relaterat: Hälsa, Video | Permalink | Trackbacks (0) ]

Jordbruk. Hållbara jordbruk. Marknadsvärde? Hur?

  • Absolut värde har det som är ovärderligt när du inte har det. Mark. Mat. Dina barn.
  • Det du värderar känner du tillgivenhet för. Tillgivenhet på grund av det absoluta värdet, inte monetära värden.
  • Det du känner tillgivenhet för, har du en konversation med.
  • En konversation förutsätter att du kan respektera den andres olikheter, och kanske "får du inte tillbaka" det du trodde. Detta gör att du kan fortsätta konversationen med den du känner tillgivenhet för, nu när du förstår och kan förhålla dig till olikheterna. Till exempel de begränsningar som en viss mark har.
  • Jämför med modernt jordbruk, och hur tvärtom det är. Någon stoppar in i ett hållbart system, kanske GMO-grödor med patent, eller konstgödsel. De begär då avkastningen från något som gjort våld på både brukaren och naturen. Och det tar bort intelligensen från båda, i det att man förutsätter att det man stoppar in i systemet innehåller intelligensen. Blir det då en missräkning, misslyckad skörd, ställs brukarens ekonomi på ända eftersom han hålls ansvarig. Ohållbart på många sätt. Och helt utan absoluta värden, tillgivenhet och konversation.
  • Att man hyllar artificiell intelligens så här, utarmar inte bara den reella intelligensen, utan även jordarnas och grödornas näringsvärden och förmåga att vara uthålliga, hållbara.
  • Social rättvisa är därför en följd av ekologiskt hållbart samhälle och jordbruk, inget annat.

Detta och mycket annat kommer från dessa två herrar, Wendell Berry och Wes Jackson, troligen helt okända i Norden. De jobbar inom The Land Institute och The World Future Council - mycket att plugga om dessa och andra herrar och damer.

Bassängen med energi - vad händer?

Skrevs den 21 Oktober, 2012
[ Relaterat: Uppfinningar, Video | Permalink | Trackbacks (0) ]

Tidigare skrev jag om MIT-professorn Dan Nocera - som uppfann det artificiella lövet - och tanken om att sönderdela vatten till syre+väte och att använda gaserna till elframställning.

Nu har Dan Nocera flyttat på sig och jobbar nu på Harvard University (!)

Han höll ett litet föredrag där nyligen. Man undrar vad som händer nu, med uppfinningarna och hans företag Syn Catalytix...

Artificial Leaf Inventor and Patterson Rockwood Professor of Energy Daniel NoceraDaniel G. Nocera is the Patterson Rockwood Professor of Energy at Harvard University. He recently accomplished a solar fuels process that captures the basic elements of photosynthesis and he has translated this science to create the artificial leaf. This discovery sets the stage for a storage mechanism for the large scale, distributed, deployment of solar energy. Time Magazine named his artificial leaf as the Innovation of the Year for 2011. He was named as 100 Most Influential People in the World by Time Magazine and was 11th on the New Statesman's list on the same topic. Nocera is a frequent guest on TV, he is regularly featured in print and he was in the feature length film Cool It, which premiered in the U.S. in November 2010. His 2006 PBS show was nominated for an Emmy Award, and it was used as a pilot to launch the PBS NOVA show, ScienceNow. In 2008, he founded Sun Catalytix to bring personalized energy to the non-legacy world.

Kärleksvandring

Skrevs den 21 Oktober, 2012
[ Relaterat: Citat | Permalink | Trackbacks (0) ]

Det handlar om människor.

Om moderna människans ensamma vandring genom livet,

om det svåra i det nära.

Om att våga det, och att inte våga det.

Om glädjen och ångesten för livet, i livet.

Vi gömmer alla olika historier, men i grunden handlar de om samma sak,

glädjen av att vara älskad, och rädslan för att inte vara det.

Merete Meier - Utställning

Kan man leva på enbart potatis?

Skrevs den 20 Oktober, 2012
[ Relaterat: Myter, Hälsa | Permalink | Trackbacks (0) ]

alt

Redan 1927 - från the State School of Hygiene, Warsaw, Poland - publicerades resultaten från ett experiment där en 25-årig man och en 28-årig kvinna fick äta enbart potatisrätter i nästan sex månader. Ok, de fick även dricka te och kaffe med socker ibland, och lite äpplen och päron. Potatisen tillreddes även ofta med lite vegetabilisk olja och salt.

The diet consisted of potatoes, supplemented with butter or pork fat with the addition of a few fruits (apples and pears); tea or black coffee and sugar were also occasionally taken. The amount of fat consumed was not accurately estimated, it varied from 120-150g. daily.

Intressanta fakta presenteras efter att studien var färdig, efter 167 dagar. De tröttnade inte på sin diet och ville inte ändra den. De behöll sin vikt. De mådde bra. Läs själv: biochemj01140-0284.pdf

Och tänk så det diskuteras huruvida vegetarianism är nyttigt eller inte! Tydligen går det även bra att äta enbart potatis!

(Källa: National Center for Biotechnology Information, U.S. National Library of Medicine, deras websida om studien, deras pdf.)

GMO behöver synas - på innehållsförteckningen!

Skrevs den 15 Oktober, 2012
[ Relaterat: Hälsa, Video | Permalink | Trackbacks (0) ]

Live Aid som inte hjälpte

Skrevs den 14 Oktober, 2012
[ Relaterat: Myter, Politik, Video | Permalink | Trackbacks (0) ]

altKort efter Live Aid-konserten 1985, hörde jag att pengarna man samlat in inte hade nått de behövande. Efter lite grävande då - utan internet! - var det ganska lätt att inse att så var fallet. Det var inte populärt bland kompisarna när jag spräckte bubblan kring detta...

Lilla flickan Birhan Woldu utnyttjade man för att sälja idén med konserten som en Poster Girl - men att hon räddades från svälten i Etiopien och fick utbildning i Canada hade inget med Live Aid att göra.

Tydligt var att konserten gjorde mycket för många, dock inte de behövande. Istället fick musikerna massor med publicitet, folk köpte så många fler skivor att skivbolagen ökade sin vinst, vissa gånger tiofalt, under 1986, och så många NGO (s.k. välgörenhetsorganisationer) blev manipulerade att göra sånt som flera afrikanska regeringar ville att de skulle göra. T.ex. skicka mat till områden man ville att stora delar av befolkningen skulle flytta till, i något som borde kallas för etnisk rensning! Följderna där, när media inte längre fotograferade, blev massvält.

Det blev lika tosigt med Live 8, men det tar jag någon annan gång...

Här i alla fall en del om just Live Aid från en längre dokumentär.

Shocken

Skrevs den 11 Oktober, 2012
[ Relaterat: Hemundervisning, Utbildning, Uppfinningar, Video | Permalink | Trackbacks (0) ]

Självinlärning som förändrar utbildning.

Lärande

Skrevs den 10 Oktober, 2012
[ Relaterat: Citat | Permalink | Trackbacks (0) ]

Most learning is not the result of instruction. It is rather the result of unhampered participation in a meaningful setting. Most people learn best by being "with it," yet school makes them identify their personal, cognitive growth with elaborate planning and manipulation.
Ivan Illich, Deschooling Society, 1971

altaltaltalt

Ett under av samarbete - en film om den föråldrade skolan och alternativ!

Skrevs den 06 Oktober, 2012
[ Relaterat: Hemundervisning, Omvärlden, Utbildning, Video | Permalink | Trackbacks (0) ]

alt

I latinamerika har 704 samproducenter i samarbete med mer än 25 tusen socialt nätverkande människor genomfört en av tidernas största samarbetsprojekt: Filmen "Den förbjudna utbildningen". Idén till projektet föddes redan 2009 och nu är filmen färdig. I filmen talar man spanska, men den har engelsk text. Troligen kommer den att översättas till fler språk.

Här en synopsis, dåligt översatt från spanska av Google, med mina förtydliganden:

Synopsis
Skolan har redan tjänat mänskligheten i mer än 200 år, och fortfarande anses den vara den viktigaste formen av tillgång till utbildning. Idag är skolan och utbildning begrepp som allmänt diskuteras i akademierna, politiska sfärer, utbildningsinstitutioner, media och andra fora i samhället. Sedan skolans ursprung, har skolan präglats av strukturer och metoder som idag ofta anses föråldrade. Man säger att de inte tillfredsställer vår tids behov. Dess största brist är i en design som inte tillgodoser lärande, valfrihet och vikten av kärlek och mänskliga relationer i individens eller kollektivets utveckling.

Utifrån dessa reflektioner har en debatt uppstått under åren, man har gett förslag och utvecklat praktisk utbildning, tanken och att kunna tänka annorlunda. "Den förbjudna utbildningen" är en dokumentärfilm som försöker fånga många av dem, utforskar dessa idéer och visualiserar de erfarenheter från de som vågat ändra strukturen på den traditionella skolans pedagogiska modell.

Mer än 90 intervjuer med lärare, forskare, yrkesverksamma, författare, mammor och pappor, en rundtur i åtta latinamerikanska länder genom 45 okonventionella pedagogiker, mer än 25 tusen anhängare på sociala nätverk innan filmens release, och totalt 704 samproducenter som kollektivt finansierat den - skapade filmen "Den förbjudna utbildningen" - en unik företeelse. Ett helt fristående projekt utan motstycke i storlek, som svarar på frågor om det latenta behovet av tillväxt i och uppkomsten av nya former av utbildning.

Om ändå skolfolk ville se denna film! Här talar framstående pedagoer och filosofer, elever och lärare, i en frigörande och mycket lärorik mosaik av pedagogiker och filosofier kring utbildning, lärande och barn. Teser och citat från mina personliga favoritfilosofer finns med: Paulo Freire, John Taylor Gatto m.fl. Pedagoger från alternativen Montessori-, Steiner-, Sudbury- och andra skolor finns med. Även hemundervisning finns med.

Filmen är så packad med stora och djupa sanningar, uttryckta genom helt moderna och förankrade verkliga människor. Sanningar som på inget sätt är nya i sig, men här får vi höra dem omsatta i olika sammanhang. Inte att den eller den pedagogiken är den enda rätta, utan vad som förenar god pedagogik, där människan och eleven är älskad och respekterad - en extrem bristvara i den föråldrade skolan de flesta av olika skäl är tvingade att gå i idag.

Filmen, som är två timmar och 25 minuter lång, har visats offentligt på olika platser i världen sedan den 5 oktober. Närmast oss är ännu i Tyskland, där den kommer att visas den 17 november på en katolsk spansk skola: Länk. Hur kan man få den hit för en visning till Åland eller Sverige, tro?

Länk till projektet, ännu bara på spanska här.

Länk till projektet på archive.org där du även kan ladda ner hela filmen i högupplöst format här. Jag gjorde en kopia i lite lägre upplösning nedan. Ta en lång paus från stressen och njut. Maningarna till eftertanke är många, så var beredd att klicka på paus, tänka och diskutera, och titta sen vidare. 

Artikelarkiv


Senaste artiklarna

Senaste kommentarerna [rss]

Prenumerera

V䃃‚der Hammarland