Tråd: Om Arven

Hej, roligt att ett tetis forum har skapats!

Jag heter Erik Selander och köpte en Tetis (nr 93 från 1975) år 2000. Den har jag och min sambo, och nu sista säsongen också vår dotter, haft mycket roligt med. Framförallt har vi seglat i bohusläns skärgård och skagerrak, men sommaren 2002 seglade jag och två vänner Arven till Orkney öarna.
Jag har som alla båtägare en hel del projekt för min tetis, men hittills har jag framförallt målat om den (friborden) och bytt ut den kölstock som maststöttan står på, för den hade börjat ge med sig, samt försökt sköta övrigt underhåll så att det i alla fall är lite snabbare än nedbrytningen... Arven ligger i Lysekil fortfarande i sjön, men hopp om ett par ytterligare fina dagar till sjöss innan vingterförvaret.

Allmänt om Arven
Arven har en kort förpik, två kojer i salongen och två stickkojer. Förpiken användes tidigare som segelstuv, men har nu blivit barnkammare. I garderoben finns en fotogenvärmare som fungerar (!) mitt emot denna finns toalett. Motorn är en MD5B som har lärt mig en hel del som jag inte visste om marinmotorer. Men jag tycker ändå den går fantastiskt bra. Pentryt är utrustat med gasol spis.

Riggen är en Selden masthead och utöver storsegel använder jag mest kryssfock, genua 1 och spinaker.

Skrovet har en kort långköl, med roder på skädda. Kölen har troligen blivit förlängd vid något tillfälle och jag har lite problem med plastpest i förälngningsdelen. Resten av skrovet mätte jag upp med fuktmätare förra året och till min glädje så var det ändast kölförlängningen som var angripen. Skrovet är epoxibehandlat -98

Segla väl!!

/Erik Selander

Sv: Om Arven

Erik Selander skrev:

...bytt ut den kölstock som maststöttan står på, för den hade börjat ge med sig...

Vad var det för "stock"? Vad bytte du ut den till?

Allt om Tetis!

Mitt fel; bottenstock skulle det stå. Den bottenstock som maststöttan vilade på hade börjat ge med sig och faktiskt börjat lossna från båtens sidor. Jag ersatte den med en i princip lika dan, fast ungefär dubbelt så tjock och avsevärt bättre infäst i skrovet. I praktiken gick det till så att jag sågade bort den bottenstock om satt där, plastade en ny med den gamla som mall, slipade plastrent där den gammla suttit och plastade dit den nya. Ett kladdigt arbete, men så är det ju en viktig detalj för sjösäkerheten...

Intressant! I vår Unique, står maststöttan på någonting som jag inte kan se, eftersom det ligger ett vit-målat plast-lager ovanpå alltihop, i alla durk-luckor. Man skulle vilja se originalritningar på hur den delen ser ut/var tänkt...

Allt om Tetis!