Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/grse/public_html/tetis/forum/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/grse/public_html/tetis/forum/include/parser.php on line 791

Tråd: Lov- eller fall-girig?

Jag såg på Sailguide.com att det fanns inlägg som handlade om att Tetisen skulle vara mycket fallgirig? Det tycker jag inte vår Unique är...men hur tycker ni andra?

Allt om Tetis!

Sv: Lov- eller fall-girig?

Hejsan
Det har kommit upp på forumet frågor om båtens balans gällande fall/lovgirighet.
Nu är det så att vi med våra Tetisar och mastheadriggar med små storsegel ofta underskattas ifråga om trimmöjligheter.
Vanligtvis så hissas det lilla storseglet och sedan så lägger man ner energi på att segla med den stora genuan.
Jag har märkt att med enkla trimmöjligheter av stor och rigg få en bättre balans och driv i seglingen genom att göra följande:

Vid påmastning se över hur masten står och ge "telestolpen" en svag positiv kurva som motsvarar en mastbredd från den tänkta lodlinjen.
Använda bomuthalet och storskotet varefter vinden varierar i styrka och riktning.
I samband med segelbyte så tyckte segelmakaren att ett planrev är att rekomendera speciellt i lite hårdare vind på kryssen.

Med dessa små medel så har jag nått fram till ett resultat som känns bra vad gäller fall/lovgirighet och rodertryck.
På köpet så kommer farten.

Nu är väl inte kryssen Tetis starka sida men det går också att falla 5 grader och få fart och balans.
På öppna bogar matchar man många 30-32 fotare.
Jag hoppas att några av dessa rader kan komma till nytta då det är svårt att "trimma" alla båtar då variationen är stor av segel och utrustning.

Mvh
Tommy G

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/grse/public_html/tetis/forum/include/parser.php on line 737

tomgro skrev:

Använda bomuthalet och storskotet varefter vinden varierar i styrka och riktning.

Med bomuthalet - menar du "kicken"? På ungefär halva bommen ner till mastfoten...

tomgro skrev:

I samband med segelbyte så tyckte segelmakaren att ett planrev är att rekomendera speciellt i lite hårdare vind på kryssen.

Hur är detta konstruerat och placerat? Som en cunnningham?

Allt om Tetis!

Hej igen
Bomuthalet används för att sträcka och slacka seglet längsmed bommen i bakkant.
Ett tips är att arrangera bomuthalet så att du kan sträcka ut det lika enkelt som att ändra på storskotet.
Med sträcka menas att man verkligen sträcker ut det för att plana storen, här kan man verkligen ta i för att få en bra effekt.

Planrev kan väl förklaras med att det sitter en extra skothornsring 2-3 dm ovanför det vanliga hålet där man fäster bomuthalet.
Detta gör att vid hård vind vid kryss så planas nederdelen av seglet ut (rekomenderas för våra "strykjärn".

Ett annat hjälpmedel är att dra ner cunningham, det motverkar att buken i seglet flyttar sig akteröver i hård vind.

Mvh
Tommy

ok - mitt bomuthal sitter i akterkant på bommen, jag satte dit ett par block till för att få bättre utväxling (är inte så stark wink ) och en råtta håller linan. med sträckt underlik går hon mycket högre i vind med nästan helt inskotat stor.
- då är jag med.
bra med såna här diskussioner, tror jag, mycket att lära...

Allt om Tetis!