Tråd: Långsegling

Undrar hur en tetis lämpar sig för längre seglatser?

Mvh Richard

Sv: Långsegling

Hi Forum!

Does Anybody have an answer for Richard?

-Niels

dunegard skrev:

Undrar hur en tetis lämpar sig för längre seglatser?

Hur många ska segla?
Vart ska ni?

Spontant tycker jag Tetis lämpar sig bra för långa seglatser. Lagom stor för 1-2 personer i så fall.
www.sailguide.com nämns även ett rykte om att någon Tetis seglat jorden runt.

Fråga gärna lite mer detaljerat, så får du fler svar... wink

Allt om Tetis!

tack niels!!!!!

Har inga planer än men är spekulat på en tetis förtillfället undrar oxå vad man ska se upp för innan man köper en tetis?

Mvh Richard

dunegard skrev:

undrar oxå vad man ska se upp för innan man köper en tetis?

Sök i forumet på "roder" och "köl" - då får du en uppsjö med inlägg som handlar om det jag tror är Tetisens svaga punkt: Roderskäddan och konstruktionen där, som alltid skapar mycket irriterande läckage - det är ingen "ko på isen" men täl att nämnas.

Sök på "motor" så hittar du en del om olika motorinstallationer också - inte så lite viktigt...

Allt om Tetis!

Hej Alla,

Ang långsegling så lämpar sig Tetisen alldeles utmärkt med rätt utrustningsnivå. Jag har seglat min till Estland och runt hela östersjön och ska till sommaren segla till medelhavet.

Jag kommer att hålla forumet uppdaterat om resan och vi kommer även att lägga upp en hemsida.

Vi kommer att bli 2 som seglar jag och flickvännen och vi tänkte vara borta i ca 1 år. Det som tål att nämnas är att Eekaros har helt ny inredning och en välgeomgången Yanmar YSE8 (vilket är lite svagt).

Resdatum är inte satt än men vi kommer att åka ngngång under Juli månad för att kunna gå över Biscaya när det är som lugnast.
Annars kan jag bara tala om att Tetisen sköter sig alldeles utmärkt i tuffa väder och vi kände oss säkra även i 20-25m/s med 5m höga vågor.

Ang de svagheter som tagits upp här i tråden så gäller det nog inte Eekaros då jag har en annan konstruktion på roderskäddan samt genomföringen. Rorkulten sitter alltså inte vid akterluckan utan i durken.

Mvh Paul

Tackar för svar då återstår bara att inhandla en tetis

Richard

Jag har också en liten fundering  detta ämne som jag tror är ganska vikig t.o.m. Frågan är: Går det att installera vindroder på någon av Tetismodellerna?
Jag har ingen större erfarenhet av vindroder men jag tycker att det ser krångligt ut när rodret inte är utanpåliggande. På båten Isis finns det autopilot vilket funkar, men det är ju dumt att göra sig beroende av ström när man befinner sig otäckt nära ett element som effektivt käkar elsystem.

Har ännu ingen Tetis men försöker att välja den modell som är bäst lämpad för långsegling.

Hej
Har du läst:
http://www.tetis.gr8.se/forum/viewtopic.php?id=142
??
Kontakta den medlemmen för mer info?

Allt om Tetis!

Nej det hade jag missat. Tack så mycket!