Tråd: Tetis i styv kuling över Ålands hav

Unique togs till sin nya hemmahamn på Åland igår 22 juli 2007, ensamseglad av nya ägaren Jon på Forumet. Jag fick först ett fint dygn med Jon från Bålsta i Mälaren, till Vaxholm, där familjen hämtade mig. Det sticker i hjärtat när jag från landbacken ser häcken på Unique försvinna upp förbi Vaxholm.

Lågtrycket hade SMHI bedömt ge 10 m/s med 30% sannolikhet till mera vind. Fel hade de.

Vid 23-tiden nära Kapellskär, gjorde hon endast 1 knop med motor i motvind. Men Jon sätter snart segel och börjar kryssen mot Åland. Endast en annan fritidsbåt syns på vattnen, en större ketch, som efter långa kryssbogar verkar vända tillbaka till Sverige. Jon fortsätter utan att reva. Efter en natt genom 17-20 m/s och en uppskruvad och lossnad vantskruv (!) till toppvanten, och möjlighet att bara gå på en bog, kommer han dock så småningom till hemmahamnen, flera hundra kilo tyngre än normalt; vatten inombords som sköljt in, efter många timmar med både taklucka och ventiler under vatten.

Jon har testat Tetisen till bristningsgränsen och säger lugnt: "Det när nog en fin båt, det här!"

Allt om Tetis!