Tråd: Gammal ägare

Jag har haft min Jana sedan 1976. Hon är sjösatt första gången 1974 och är en av de allra första. Jag vet inte numret, men rodret sitter i akterkant av kölen och inte i aktern som senare exemplar (fr.o.m. 10 eller 12). Jag har inte upptäckt detta forum förrän nu.

Vi har familjeseglat i alla år. Våra 3 barn har varit med på sommarseglingar från förskoleålder till vuxna. Vi har varit mycket nöjda med båten. Särskilt bra är pentryt. Ståhöjd och arbetsutrymme. Navigationsbordet på motsatta sidan är en utmärkt avställningsyta även vid matlagning.

Förutom årlig puts och småreparationer köpte vi en rullfock 1997. Båten seglar bra, men den är en smula vek, och när jag bytte en höftled vågade jag inte längre krypa på däck för att skifta segel när vinden friskade i. Det var en mycket bra investering.

Jan-Olof Hedman, Tyresö

Sv: Gammal ägare

Välkommen, kanske är du den med äldsta Tetisen!

Intressant att ditt roder sitter i bakkant på kölen - kolla inlägget här: http://www.tetis.gr8.se/forum/viewtopic.php?id=101
Där trodde man ju att ju tidiigare båt, desto troligare med rodret skilt från köl, längst bak, alltså 3/4-köl... Förvirringen tilltar wink

Skulle vara jättekul med bilder från din Jana!

Allt om Tetis!