Tråd: Vinterprojekt 2006-2007 Opal

Efter 2 säsonger med utombordare på akterspegeln så har vi nu införskaffat en ny inombordare. Håller med Våga; började bli less på att krypa bak på akterspegeln.  Slog till på mässan och köpte en Vetus 16 hkr. Installationen är väl tänkt att börja i feb 07, när det är som kallast, för att hinna klart innan säsongen. Den enda fördel är att förra året så slet vi ut gamla motorn, drivlina, samt övrig installation. Dvs det är helt rent och igenplastat efter gamla hylsan. Måste dock tillstå att "spjutet" seglade ganska bra efter den stora viktreducering som blev.
Kommer att lägga in lite bilder under monteringstiden samt hoppas på lite support om det går allt för trögt.
Mvh
Tommy

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/grse/public_html/tetis/forum/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/grse/public_html/tetis/forum/include/parser.php on line 791

Sv: Vinterprojekt 2006-2007 Opal

Intressant.
Vad vägde förra rovan? Och den nya Vetus?

Allt om Tetis!

Hej
Vikten på gammla motorn är jag inte säker på, det var en Arona 185 MR 2 cyl. Jämförbar med VP MD7 c:a 180 kg inkl backslag, tung som f-n att få ur i alla fall. Den nya väger inkl backslag 98 kg.
/tommy

98 kilo.
Det väger en Yanmar 8 hk också, vanlig i Tetis. Lagom vet jag inte om det är, men lite stabilitet i gunget blir det väl, eftersom tyngdpunten sänks...

Undrar vad Vågas drivning väger, med elmotor och batteripaket?

Allt om Tetis!

5 Senaste redigerad av Våga (2006-12-22 22:34:46)

Motorn inklusuve fästet väger 14 kg.

Jag har just nu 4 st batterier á 32 kg, men då står de ovanpå blyet i kölen.

Hylsan är kvar sedan MD5:an, jag vet inte vad hylsa/axel/propeller väger.