Tråd: MastBeslag

Hej,

Jag undrar lite hur man nitar saker i sin mast. Jag håller på att uppgradera min båt till världsomseglare och kommer att sätta fast instrument och vhf antenn i masttopen samt rodkick och däcksbelysning. Måste man göra dessa saker på varv eller finns det special verktyg för det? Är det bara att borra i Aluminium med metallborr?

Mvh Paul

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/grse/public_html/tetis/forum/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/grse/public_html/tetis/forum/include/parser.php on line 791

Sv: MastBeslag

Allt i min mast av lättare karaktär, sitter pop-nitat med rostfria pop-nitar. Annat har genomgående rostfri skruv.
Borra igenom aluminium är inga problem med vanlig borr, men se upp så inget går sönder innanför.
Ett litet problem finns med rostfritt mot aluminium, det blir nån jobbig korrosion, men man hinner nog jorden runt innan det korroderar igenom wink

Allt om Tetis!

Till exempel VHF antenn och vindinstrument? Borde man popnita det? Hur popnitar man? Är det ngt spec verktyg man bör ha och vad heter ett sånt och vad kan det kosta?

/Paul

Popnitning är både bra och vanligt, bl a för att slippa gänga i godset, i ditt fall masten. Och inte kan man komma bakom för att fästa en mutter heller. Popnitning och sk blind-nitning = mycket bra, starkt och snyggt. Enda problemet är att de kan vara mariga att få bort, men vem vill ta bort ett noga placerat fäste på en mast?

Så här ser grejerna ut (och blindniten finns beskriven - en gängad insats man sen kan skruva i)
Länk till Clasohlons nitsatser

Angående vhf-fäste, så sitter mitt i mast-toppen, som har ett eget "huvud" som har rätt många platser både för direkt gängning i tjockt gods och genomgående där man kommer åt med mutter. Där behöver man inte popnita.

Allt om Tetis!

Alright :-) Det löser ju iaf VHF antennsfästet som jag nog kommer att popnita för under masthuvudet kommer jag nog inte åt och att gänga kan vara nog så jobbigt. Men hur ska jag göra med min rodkick (Alu Kick med gasfjäder) Den ska fästas i både bom och mast och sitta som berget och helt klart aldrig tas bort.

Tack för länken en sån sats ska jag köpa :-) ngn ide om dimensioner?

Mvh Paul

Dimensioner är jag dålig på, men det finns specifikationer och diagram på krafter/dimensioner.
Alu-kickens fäste i masten...
Alt. 1: Det hamnar så långt ner på masten så du kommer åt nerifrån/inifrån för brickor+muttrar där, efter att ha tagit bort mastfoten.
Alt. 2: Stor platta med fäste. Stora plattan formas och fästs med "pop-nit-förband", dvs många nitar i flera rader.

Någon annan i forumet är säkert bättre på hållfasthetslära än jag... maila dem genom forumet är en idé.

Allt om Tetis!