Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/grse/public_html/tetis/forum/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/grse/public_html/tetis/forum/include/parser.php on line 791

Tråd: Riggen som minus...

För att slippa dra två kablar till el-grejer i riggen, kan man ju ansluta hela riggen till en grövre minus-kabel. Då kan man ha en plus-kabel till el-grejer, och "jorda" i metallen, som på en bil. Finns det faror/risker med detta? Tankar kring korrosion pga nåt galvaniskt/krypströmmar/etc uppstår i mitt huvud...

Allt om Tetis!

Sv: Riggen som minus...

Ingen som vet? Våga?

Allt om Tetis!

Riggen som minus. Nej
I riggen finns aluminiun och rostfritt, det blir korrision i aluminiuet, det visar sig som ett gråvitt pulver vid kontaktytorna. Undvik överhuvudtaget att blanda metaller, försök att ha så ädla metaller tillsammans som möjligt.

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/grse/public_html/tetis/forum/include/parser.php on line 737

mountainman skrev:

Riggen som minus. Nej
I riggen finns aluminiun och rostfritt, det blir korrision i aluminiuet, det visar sig som ett gråvitt pulver vid kontaktytorna. Undvik överhuvudtaget att blanda metaller, försök att ha så ädla metaller tillsammans som möjligt.

Jo, det förstår jag - men man undrar om korrosionen blir värre om man har masten/riggen som del i elsystemet?

Allt om Tetis!

Med en dåres envishet så hävdar jag att svalorna kan sitta på kraftledningen - men naturligtvis bara så länge de bara nuddar EN ledning.

Dvs masten med sina vant har ingen aning om den är kopplad till - 12V eller ej och det kommer inte på något vis att påverka de galvaniska fenomen som uppstår mellan alumium och rsotfritt. Ur den synvinkeln är det alltså fritt fram att använda masten som ledare.

Samma resonemang gäller rimligtvis för motor/axel/propeller.

Men för att gå tillbaka till svalorna så gäller det ju då att veta vad man gör, kopplar man in någon del av båten till - 12V så vill det till att man är helt bergsäker på att det inte "läcker" aldrig så litet från +12V till någon annan metalldel på båten, för då blir det rena katastrofkorrosionen.

Liksom att olika metalldelar i vattnet av olika legeringar får en spänning mot varandra, något som inte leder till korrosion så länge de är elektriskt isolerade från varandra, men där ofelbart den oädlare legeringen korroderar om man kopplar ihop dem. 

Något som som förekommer är att man t ex har en VHF-antenn i riggen och att vissa anteenners fäste ligger ihop med kabelsn skärm som i sin tur i VHF:en ligger till -12V. Så det är bara att ge sig att mäta. Har man ett korrekt utfört permanent åskskydd så ska också riggen ligga till motor och axel (om man inte har gnistgap) och då borde den ligga till -12V redan.

Om du t ex vill ha både ett toppljus och ett trefärgat ljus i masttoppen och kunna tända det ena eller det andra men inte båda så är en lösning att lägga dem på samma kabelpar men i serie med motriktade dioder, beroende på polaritet så tänder du det ena eller det andra (du får ha en polvändare i elcentralen).

Sammanfattningsvis:

Ja, du kan ha masten som ledare om du har koll på ditt elsystem i övrigt,

men

jag skulle inte ha det, jag vill hålla isär t ex åskskydd från spänningsmatning, liksom jag heller inte skulle koppla ihop bottengenomföringar med varandra.

Tyckte alltså lilla jag.

Anders J