Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/grse/public_html/tetis/forum/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/grse/public_html/tetis/forum/include/parser.php on line 791

Tråd: Lätt i baken?

På flera ställen har jag hört om att Tetis (och även andra båtmodeller) är lätt i aktern.
Man undrar:
• Är det en felkonstruktion?
• Hur påverkar det seglingen?
• Vad måste man göra för att kompensera det vid segling?

Allt om Tetis!

2 Senaste redigerad av Våga (2004-11-26 23:02:49)

Sv: Lätt i baken?

Hmm... jag får en känsla av att det med många båtar är precis tvärtom, många båtar har tyngre motorinstallationer än vad konstruktören avsett. Dessutom sitter man ju gärna och seglar två personer eller fler i sittbrunn.

Jag tog ju ur en MD5B och satte en 10 hl Yamaha på motorfäste på akterspegeln, vilket visserligen total sett blev lättare, men motorn hamnade ju rysligt långt bak och trimläget ändardes inte.

När jag sedan installerade eldrift kom vikten av batterierna längre framåt (och nedåt!) i båten och självlänsutloppen ligger nu strax ovanför vattenlinjen.

Utan att egentligen veta om det blir bättre eller sämre och i så fall varför så har jag ändå en diffus känsla av att hon är litet vassare nu. Att hons kulle blivit för lätt bak kan jag inte inse, men då har jag alltså 64 kg batterier och 45 l vattentank ovanpå blyet i kölen.

Hade en lång halvvindsbog i svag bris i somras upp över hela Mysingen mot en välseglad Ballad, när vinden minskade drog den ifrån. när den ökade litet kom vi ikapp, hade det inte varit så trångt upp i Järnholmssund hade jag kommit  förbi där, kul!

Som alltid gäller väl att om man bara är litet vaken och intresserad av segeltrimning och aerodynamiken så kan man ta sig förbi många båtar med litet längre vattenlinje!

Mischa: var har du läst det?

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/grse/public_html/tetis/forum/include/parser.php on line 737

Våga skrev:

Mischa: var har du läst det?

Det är jag som har hjärn-släpp wink
Det jag läst har naturligtvis handlat om motsatsen, att hon är tung i baken, och att det mesta handlar om att få släpp i aktern. Men, det är då min fråga kommer in:
- I de flesta vindar, när det tar i en del, så tycker jag att fören hamnar för djupt, inte att den helt gräver ner sig, men ändå.
Är detta för att Tetis har mer v-formad än plan botten (som de lite nyare med vingköl, de har ganska stor yta som är helt horisontell) ?
Finns det då en del som talar för att mera tyngd från motor/passagerare i aktern är bra?
Eller är det jag som egentligen inte begriper hur en kropp framförd under vatten (deplacement-båt) beter sig/ska bete sig? wink

Allt om Tetis!

Ser att inläggen här är ganska gamla, men.... Varje gång jag ska ta upp eller sjösätta Tethys så säger mannen från varvet att: - De här båtarna är så framtunga att vi får spänna lite här och.......osv. Ser du båten i profil så tycker jag att hon ser lite framtung ut. Eller är det i ett annat avseende hon skulle vara tung i baken? smile

Thetys, det kan inte möjligen vara så att "mannen från varvet" avser det faktum att när båten står på kölen så ligger tyngdpunkten väldigt nära kölens framkant, hon är ju rejält underskuren i kölen?

Annars så har jag inför denna säsong ökat på batterierna så att jag nu har fem batterier (á 32 kg) i kölen och ett i förpiken. När jag drog en kabel under durken fram till förpiken såg att där var ilagt blytackor, så i samband med tidigare motorinstallation så har någon både lagt i extra barlast fram och satt två batterier under förpikskojerna. Jag hade funderat på att ha vattentanken i fören, men jag har nu bestämt mig för att ha den under sittbrunn, jag tror att hon nu inte ska bli mer framtung!