Tråd: Seglar alla båtar lika bra?

Har sett att vissa båtar har friliggande roder och vissa har på långkölen. Vilket är bäst, har båten frbrikerats med båda eller byggdes vissa båtar om efterhand då man ville förbättra roderverkan? Finns det några andra generella seglingsmässinga skillnader mellen okila båtar? Är rorkulten placerad på samma ställe beroende på vilken konstruktion medn har?

Sett att vissa har skotskenan på rufftaket och vissa i sittbrunnen, vilka fördelar har respektive lösning?

Segla lugnt!
/Emil

Sv: Seglar alla båtar lika bra?

emparasso skrev:

Har sett att vissa båtar har friliggande roder och vissa har på långkölen. Vilket är bäst, har båten frbrikerats med båda eller byggdes vissa båtar om efterhand då man ville förbättra roderverkan? Finns det några andra generella seglingsmässinga skillnader mellen okila båtar? Är rorkulten placerad på samma ställe beroende på vilken konstruktion medn har?

Båda modellerna gjordes, första modellerna med långköl med rodret i kölens förlängning, rorkulten kommer då upp för om aktertoften. Nackdelar: Backa är svårt, och går inte lika högt i vind, och lite långsammare, med mera "våt yta". Senare (slutet på 70-talet) kapade man skrovet/kölen med ca 1/3-del akteröver, plastade igen hålet (olika duktigt - se upp för dåliga infästningar av denna "nymodiga" avslutning på kölen), och satte hjärtstocken i ny skädda längre akterut, de flesta rorkultar sitter då upp precis i aktertoftens aktre kant. Nackdelar: Skäddan byggdes oftast för klen. Backar man på någonting, eller får på stora krafter sidledes på rodret, kan sprickor/delamineringar uppstå där skäddan möter skrovet. Fördelarna är dock många (lätt att backa, propeller strax för om roder, mindre våt yta mm)

emparasso skrev:

Sett att vissa har skotskenan på rufftaket och vissa i sittbrunnen, vilka fördelar har respektive lösning?

Bara fördelar som jag ser det. Bort med både knä-skraparen i sittbrunnen, skotet och blocken. Gör man en tillräckligt stabil anordning så långt bak på taket man kan, så får man alla fördelarna. Seglingsmässigt kan jag inte se någon skillnad.

Allt om Tetis!

Hej,

Jag är inte av samma åsikt där som du mischa. Jag har nämligen träffat mannen (Stefan Holfve) som var varvs ansvarig på sundsörs varv där de flesta tetisar byggdes och han påstår tvärtom.
De båtar med långköl och rodret fäst i kölen är de nyare båtarna medans de med delat lateralplan är äldre. Man gjorde detta för att stärka konstruktionen och det är bla därför de första broschyrerna som kom visar ett delat lateralplan ;-)

Mvh Paul

Intressant. Jag gör en ny tråd under Ritningar där vi kan göra en undersökning.

Allt om Tetis!

Hej,

Detta har jag också funderat på. Det kan stämma att de är de senare båtarna som har den långa kölen. Min är t.ex enligt uppgift byggd 1981 och har den längre kölen.

Min undran är om formarna med den långa kölen användes hela tiden och att den bakre delen "pluggades igen" med ett inlägg i formen. Därav att den delen kan vara lite oljämn på en del båtar med den korta kölen.

Man kunde kanske bygga båda varianterna hela tiden även om båten med kort köl dominerade i början.

Någon som har information om detta?

TK

Jag har ytterligare en fråga i ämnet:
Hur påverkar de olika köl- och rodertyperna lystalet? Någon som vet, eller har tävlingserfarenet?
Är den kortkölade varianten tillräckligt sjösäker för långseglingar? Självrätning, läckage osv.

Fred skrev:

Hur påverkar de olika köl- och rodertyperna lystalet? Någon som vet, eller har tävlingserfarenet?
Är den kortkölade varianten tillräckligt sjösäker för långseglingar? Självrätning, läckage osv.

Jag tror att de flesta här i Forumet är överens om att den kortare kölen ger lite mer fart.
Självrätning vet jag inget om, men läckage...

Klicka på sök uppe i menyn, skriv in "läcka*" (med en asterisk i slutet, utan citattecken) så får du läsa mycket om detta... Roderinfästningen på båten med kortare kölen har sina svagheter.

Allt om Tetis!