Tråd: Ståhöjd?

Är spekulant på att köpa en Tetis, har dock inte tittat på någon ännu. Den information jag hittat behandlar inte båtens ståhöjd. Vad kan vden vara vid köket (nedgångsluckan), för om bordet? Den kanske är olika beroende på ven som byggt båten, för visst är tetis ett självbygge?

Segla lungnt!
/Emil

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/grse/public_html/tetis/forum/include/parser.php on line 737

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/grse/public_html/tetis/forum/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/grse/public_html/tetis/forum/include/parser.php on line 791

Sv: Ståhöjd?

emparasso skrev:

Vad kan vden vara vid köket (nedgångsluckan), för om bordet?

Normalt är ca 175 cm vid diskhon, strax för om själva "hålet" som luck-garaget utgör. Vissa har kanske höjt golvet lite, men de är få.

emparasso skrev:

Den kanske är olika beroende på ven som byggt båten, för visst är tetis ett självbygge?

Ja, men invändigt använde de flesta sig av det paket med trä man fick under armen vid köp av "halvfabrikatet", eller de mått som ritingarna angav, så det är inte så stor skillnad på de Tetis som finns kvar. Den vanligaste är sk. Regatta-inreding med två 190cm-sängar/soffor långskepps, men det finns nog några Dinette-inredda också, med middagsbord och två korta britsar tvärskepps på babords sida.

Allt om Tetis!

Sv: Ståhöjd?

Hej,

Båtarna är olika inuti. Min båt är inte fullt 175 vid luckgaraget. Jag har fundrat på att sänka durkarna och på det sättet få mera ståhöjd. Durkar och den ditplastade "kant" durkarna står på är inte särskilt välgjort på min båt och det är snarast en förbättring att göra om det hela även om det är ett visst jobb. Det finns plats för detta eftersom min båt har den långa kölen. Min inredning avviker också på så sätt att pentrydelen och och den motsatta sidan är 10 cm bredare än vanligt och följdaktligen är sofforna knappt 180 cm långa.

Det är lika bra att du tar med dig måttband och kollar om det stämmer med originalutförandet. 

Som helhet är dock det mesta väldigt kraftigt utfört och oftast överdimensionerat.

TK