Tråd: Hur länge?????

Hur lång tid behöver man på sig för en jordenrunt-segling?

Sv: Hur länge?????

Det beror klart på lite men ca 3 år är en ganska bra riktlinje wink Har du lyckats hitta ngn tetis än?

Mvh Paul

Vad är planen?
Skaffa inkomster efter vägen, eller fixa ekonomin innan? Det kan väl påverka resans längd...
Testa att ta kontakt med Helfrid! En Tetisseglare på Shetlandsöarna (tror jag). Hon är ute på ett långt äventyr och kan säkert dela med sig av tankar och erfarenheter. http://www.freewebs.com/arcticsailing/index.htm

Men vad är din målsättning med seglingen? Att komma runt fort eller att segla länge? Det går ju att göra på så många sätt...

Hmm...Jag gillar både frågan och tanken på att segla jorden runt. När går starten?

Jag har hitat en tetis som jag vet är till salu. Tänker inte jobba på vägen. 3 år är lite lång tid tror jag.
Starten blir såfall om ca 2 år. Någon som har erfarenhet av ekonomin på en sådan tur? Lever ganska snålt.
Prylar till båten får jag för inköpspris så den biten sparar jag in ganska mycket.

Richard

5 Senaste redigerad av Mexx0r (2006-02-07 10:29:44)

Ja när det gäller hur mkt man kan spendera på långsegling så finns det nog inga gränser, men en vettig budget för en tetis samt besättning på två pers är väl mellan 8-10k kr.
Själv har jag o tjejen räknat på ca 6-8 tusen för våran resa till Egypten nästa år men vi har en hel del vänner o så med båtplatser runt om i medelhavet o egypten så vi slipper en del dyra avgifter.. Vad är det för rolig båtprylskontakt du har? ;-)
Ett annat tips om du ska segla långt är att spänna upp segelkanvas på pushpiten, då tetisen är ganska låg i aktern (spec när den är fullastad) så är det ganska lätt att bli "pooped" = översköljd akterifrån.
Men å andra sidan så tycker väl dom flesta seglare att jag är knäpp i huve som åker ut o seglar när det blåser kuling/storm frivilligt, men vill man lära sig inför en långsegling så ;-)

Finns inget härligare än att glida på 5-6m höga vågor i skenet av blixtar mitt i natten, då vet man iaf att man lever och att båten klarar det :-)

Om det är ngn som är sugen på en lite mer äventyrlig segling i sommar så är det bara att slå följe, jag brukar segla utanför Gotska sandön samt nynäshamn då det brukar bralla i en del där ibland.

Ngn som vet ett bra ställe i sthlm som kan beställa och installera en sötvattenkylning till en Yanmar YSE8??

/Paul

Ps: Finns inga dåliga vindar bara dåliga winschar.

Mexx0r skrev:

Ngn som vet ett bra ställe i sthlm som kan beställa och installera en sötvattenkylning till en Yanmar YSE8??

Mälaröarnas Båtvarv. Vad hette ägaren nu...? Mobilnummer funkar nog bra: 070-8694853
Där har vi fått mycket god service. Men man måste vara tidigt ute, typ just nu är en bra tid att beställa jobb.
Plats: Stjärtnäs, nära Drottningholm.

Allt om Tetis!

Tack Mexxor. Trevligt med folk som lever med samma glimt i ögat. Lycka till med seglingen till egyptien.