Tråd: Friankring, Svajliggning, Kärt barn har många namn...

Jag och min flickvän kommer framåt midsommar ge oss av till Ahoy i södra Frankrike och därefter försöka segla i Mallorca-området. Eftersom detta område är begåvat med mängder av vackra ankarvikar kommer nog sommaren mest ägnas åt friankring i dessa. (Marinornas hysteriska priser är en bidragande orsak...) Vad är er erfarenhet av svajliggning med Tetis? Hur görs det bäst och med vilken utrustning? Mestadels är det fråga om sandbottnar. Alla tips och idéer mottages tacksamt!

/Niklas

Sv: Friankring, Svajliggning, Kärt barn har många namn...

Svaj är perfekt. Bruce-ankare för alla bottnar, även sand. För natten brukar vi ligga med aktern mot vinden, blir bra ventilation genom gallret i ruffdörren, och med förluckan lite öppen... På morgonen brukar vi sno oss runt så fören ligger i vinden, för att relativt vindskyddat äta frukost. Men med fören i vinden svajar båten mer - med aktern mot vinden, ligger hon rätt still, bra med tanke på grannar.

"Regeln" vid ankring är att utlagd lina ska vara 5 x djupet, men det har vi aldrig behövt, kanske pga 2 meter tung kätting vid ankaret.

Vi älskar att ligga på svaj, känns mycket säkrare än att ligga nära land, nuförtiden. Har man jolle ligger man så hela dagen, transporterar folk med jolle.

Allt om Tetis!

Intressant tanke med aktern mot vinden...Efter sommaren hoppas jag på att ha den fullständiga metoden klar för mig, efter ett antal lyckade och säkerligen ett antal misslyckade försök! Ankring är ingen exakt vetenskap, utan jag börjar misstänka att var och en blir salig på sin tro!

Många talar om att lägga hysteriska mängder kätting, men jag hoppas på att slippa detta och ändå sova gott.
Vi hörs och ses!
/Niklas

Det här med kätting är ett intressant ämne.

Om jag inte missminner mig så kan du hitta bra information på SXK:s hemsida om detta, både på forumet och på tekiska kommittéernas sidor. Det visar sig att kättingens ryckdämpande förmåga är kraftigt överskattad. Om du ligger med rejäl vindpress på båten så kommer kättingen att ligga ganska spänd och det blir inte särdeles lång "fjädringsväg" innan det blir helt stumt. Fast tyngden har onekligen en viss inverkan.

Sedan tillhör jag en liten skara som inte tycker om Bruce, eftersom jag så många gånger har fått upp ankaret med en sten inkilad i "handen", fast det har bitit perfekt på alla andra bottnar. Har du tittat på och läst om Delta-ankaret?

Är inte inläst på Deltaankare. Är det vad du ankrar med?
Fördelar/Nackdelar?

Vad gäller kätting tror jag själv mest på några meter närmast ankaret och jag är inne på din linje vad gäller kättingens ryckdämpande effekt. Tyngden hos kättingen är en fördel i vattnet, men ett helsicke ombord, både vad gäller hantering och stuvning!

Skall jaga runt lite på sxk.se och se vad de säger. Tack för tipset!
/Niklas