Tråd: Mått på rullgenua?

Hej,

I höst (-06) planerar jag att skaffa rullgenua.

Vilka är lämpliga mått på rullgenua?

Erfarenheter vid montering?

Erfarenheter från segling?

TK

Sv: Mått på rullgenua?

Hej
Innför 2005 så skaffade jag en ny rullgenua i DC sandwich (laminat) som är triradial, konstruktionsskärning, på 24,5 m2.
Jag har ett system från Furlex typ A6, c:a 10 år, monterat ovan däck. Seglingegenskaperna blev klart förbättrade på alla bogar. Ett stort tack till Boding som levererade produkten. De flesta segelmakare har "färdiga mallar" till Tetis.
Som alla stora försegel så är det "lite" tungt att hålla på med slagdueller i trånga sund mm.
Segelmakaren har märkt upp två fasta inrullningslägen. Det gör att jag har en genua som drar bra i lätta och måttliga vindar samt att delvis inrullad så kan man ha kul och kryssa upp till 10-15 m/s.
Som sagt fördelarna överväger klart nackdelarna.

Mvh
Tommy

Hej,

Det låter bra!

Vet du vad de är för mått på din genua?

TK

Jag installerade en Furlex-rulle för några år sedan och lät Boding sy om min Genua I ("Mellangenua" på ritningen, J = 4000). Den står inte riktigt bra, framförallt inte om man rullar in den ett par varv, men den är antagligen original från 1976 och det är mest bara liken som det finns någon styrsel kvar i, så det är inte mycket att säga om det. När jag började segla med mitt nya storsegel så insåg jag med förfärande tydlighet skillnaden mellan segel och segel. Men det var nog ändå rätt tänkt, jag fick en chans att ta reda på hur jag ville ha det utan att det egentligen kostade någonting.

I samband med att jag beställde ett nytt storsegel från Boding i våras så hamnade jag i bryderi om de exakta måtten på min Seldénrigg från 1976, men efter mycket mätande och tråcklande så kom vi fram till att de nominella riggmått som finns på riggritningen under rukriken "Ritningar" var korrekta. Dock så ska vi kapa bort en dm i toppen av storen när jag någon gång har seglat färdigt för säsongen, som det är nu måste jag ha bommen i det allra nedersta läget och även då är det tveksamt om jag kan sträcka upp mastliket ordentligt. 

Om dessa reflektioner nu kan vara till någon hjälp.

Skulle jag göra samma sak idag skulle jag skaffa en rulle från Easy-Reef (www.bsdesignservice.se) för att slippa tramset med toppsvirveln och få seglet hela vägen upp, liksom jag skulle skaffa en självslående fock med stående lattor och akterrunda á la Lundh Sails och så skulle jag inte ha selftailerskena utan installera en Hoytbom eller något liknande (finns bra lösningar med Wishbonebom á la windsurfinbgbräda) och då skulle jag kunna få rätt profil på focken även i öppna vindar och då skulle jag segla om er allihopa, pilutta er!

Fast jag har ju en tendens att gå mina egna vägar, tokiga ingenjörer...