Tråd: Om Tethys

Hej!
Jag köpte min Tetis 2001 i Oxelösund. Den är utrustad med wallas 1800 som jag inte fått igång än! sad Men har klarat mig bra utan än så länge. En Vire inombordsmotor och sk regattainredning. Toalett i förpiken med handfat, pentry längs med styrbord sida. Navigeringsbord på babord sida. Och ja, min båt heter Tethys! smile

Bilder Tethys

Sv: Om Tethys

Välkommen! Du har Forumets äldsta Tetis! Vi bugar. Vilket fint skick hon var i.

Lite frågor:
- Tethys heter hon - är det original-namnet?
- Skrovet verkar vara blått. Är det originalfärgen?
- Bilder - om du vill, lägger jag in dina bilder i Bildgalleriet här i Forumet. Har du fler/större?
- Vire-motor - har du bilder/beskrivning - har aldrig sett nån sån...
- Akterstaget - har du gjort spännanordningen själv? Har aldrig sett nån sån på en Tetis. Har du Masthead- eller fraktionsrigg?

Lite info:
- Wallas 1800 - en underbar värmare. Ganska lätt att renovera. Delar finns på Värmedoktorn
- Tethys syftar på:
a/ Tethys, titansk kvinna i Grekisk mytologi, Oceanis hustru och syster(!)
b/ Tethys, en av Saturnus naturliga månar, upptäckt av Giovanni Domenico Cassini 1684.
c/ Tethys-havet som fanns mellan kontinenterna Gondwana och Laurasia innan Atlantiska Oceanen öppnade sig.

Än en gång, välkommen och hoppas att du trivs!

Allt om Tetis!

Hej igen!

Tackar, tackar!!  Äldsta Tetisen! Ojsan!

Så vitt jag vet så har hon inte haft något annat namn. Kan dock inte påstå att jag gjort några grundliga undersökningar i ämnet.

Skrovet ska egentligen vara mörkare blå. Hon hon har fått ljusare blått av tidigare ägare. Har tänkt att måla om henne med tvåkomponents färg i samma färg som original.

Angående motorn så följer en länk: Vire 7 inombordare.

Akterstaget är som det var när jag köpte båten. Vad det är för rigg?? Jag antar att det är masthead.....har ingen koll på riggtyper....

Slog upp någonstans att Tethys betyder - i Grekisk mytologi - havet personifierat. Tror det var i NE.

Tack än en gång!

Tethys skrev:

Vad det är för rigg?? Jag antar att det är masthead.....har ingen koll på riggtyper....

Masthead = förstaget sitter högst upp på masten - mer fart av förseglet/n
Partialrigg = förstaget sitter en bra bit ner på masten - mer fart av storseglet

Allt om Tetis!

Då är det masthead!

Har stött på 3/4-del rigg och 7/8 del i en del forum och antagit att det talar om hur högt på masten förseglet går?

Masthead är det. 1/1-rigg, liksom wink Har fått för mig att de blev populära delvis pga de är mer lättseglade...

Vilken trevlig motor oxo! Anrik och håller säkert lika länge till med lite hjärtlig service/underhåll. Unique har en Yanmar YSB 8 hk, liggande cylinder, diesel.

Mörkblå...hmm - kanske var de flesta mörkblå i början, för vår Unique, liksom andra jag sett från samma tid har varit solgula. Eller tillverkades din helt privat och man kunde välja fritt med gelcoaten i formen, som man ofta hyrde. Intressant.

Allt om Tetis!

7 Senaste redigerad av Tethys (2005-06-22 21:49:46)

Vet bara att den tillverkades av: Nielsen Båt AB. Det sitter en plåt i sittbrunnen med den texten. Finns en Tetis i Oxelösund som är mörkblå. Kanske är originalfärgen som finns på min båt. Har också en broshyr till båten från: Firma JAN BJÖRCK. Lite från broschyren