Tråd: Seglingsegenskaper och manöverbarhet hos Tetis?

Hur är Tetis att segla?
Vika bogar är Tetis starka sidor och vilka är hennes svaga sidor?
Hur trimmar man sin Tetis på bästa sätt för t ex kryssbogar?
Hur trimmar man masten på Tetis?

Hur lätthanterlig är tetis i trånga hamnar och andra trånga utrymmen, samt hur hanterar man enklast sin Tetis vid dessa tillfällen?

Min Tetis har en 8 hk Mercury på utombordsfäste i aktern och reglage i sittbrunnen.
Är utombordsmotorlösningen att föredra framför inombordare vad gäller båtens hanterbarhet i trånga farvatten?

JAg såg att Tetis har ett LYS på 1,03. Stämmer detta verkligen? Borde inte Tetis kunna leva upp till ett högre lystal, runt 1,07-1,09. Båten har ju fina linjer, en hyfsat lång vattenlinje och som jag har förstått bra seglingsegenskaper.

Sv: Seglingsegenskaper och manöverbarhet hos Tetis?

Sjöbris skrev:

Hur är Tetis att segla?
Vika bogar är Tetis starka sidor och vilka är hennes svaga sidor?
Hur trimmar man sin Tetis på bästa sätt för t ex kryssbogar?
Hur trimmar man masten på Tetis?
Hur lätthanterlig är tetis i trånga hamnar och andra trånga utrymmen, samt hur hanterar man enklast sin Tetis vid dessa tillfällen?
Min Tetis har en 8 hk Mercury på utombordsfäste i aktern och reglage i sittbrunnen.
Är utombordsmotorlösningen att föredra framför inombordare vad gäller båtens hanterbarhet i trånga farvatten?
JAg såg att Tetis har ett LYS på 1,03. Stämmer detta verkligen? Borde inte Tetis kunna leva upp till ett högre lystal, runt 1,07-1,09. Båten har ju fina linjer, en hyfsat lång vattenlinje och som jag har förstått bra seglingsegenskaper.

• Seglar normalt för sin längd och ålder. Mer stabilt än med stickköl, den rätt så långa kölen och viktfördelningen borgar för bra styvhet.
• Trimning är...känsla - det tar några säsonger innan man lär känna sin båt, och det blir bättre för varje sommar wink
• Masten är inte trim-bar i egentlig mening. En sk. Masthead-mast ska stå helt lodrätt. (En partiell rigg, där förstaget sitter fast en bit ner på masten, är annorlunda). Dock har jag märkt att:
1. Placeringen av masten i fästet på taket dramatiskt ändrar fall-/lov-girighet.
2. Att luta masten, inte böja, aningen bakåt gav mig lite "skönare" kryss.
• Hanterbarheten tycker jag är bra, med nästan stick-köls-känsla; svänger med fullt roderutslag runt på en "enkrona". Med utombordare blir det ännu mycket bättre, om reglagen tillåter vridning av motorn.
• Fördelen med inombordare är väl...att den är inomhus wink Jämför bil- och moppe-känsla...kanske.
• Angående lys-tal, så är jag ingen tävlare wink Jag tycker det går normalt fort, och somliga seglar man om/förbi - men oftast måste man ta det lugnt, laga mat, byta blöjor o sånt...inte hinner man hålla på med fortkörning wink

Allt om Tetis!