Tråd: Isis

Hej! Är det här man berättar om sin båt? Jag har skrivit lite om min på sailguide. Bor i båten sedan jag köpte den (just nu i sydvästra Norge) och har gjort om en hel del, men det finns alltid mer arbete som väntar på en, så jag är intresserad av inspirerande tips från andra tetisägare. Min båt har två kojer i förpiken, toa och garderob i mitten, och ruff akterut. En lösning som passar mig alldeles utmärkt! Den byggdes 1976 och har varit namnlös tills jag köpte den. Nu heter hon Isis.
Mvh
Helfrid

Sv: Isis

Toa och garderob i mitten? Det skulle vara trevligt med bilder på interiören... Rätt ovanlig lösning kallad Dinette, med "matbordet" placerat tvärskepps, och utan de två britsar långskepps som finns i den vanligare sk Regatta-lösningen, där "matbordet" står långskepps mellan britsarna. Så småningom kommer vi att ha alla ritningar i forumet att titta på...

Allt om Tetis!

Godkväll! Jag ska se om jag kan ta några bra digitalbilder när jag kommer tillbaka till båten om några dagar, så ska jag visa dem här.
   Jag gillar den lösningen med  garderob och toalett i mitten, och ruffen akteröver. Ruffen blir mer öppen och tillgänglig från sittbrunnen, och att ha bordet på sidan där nere gör durken lite mer rymlig att röra sig på än när bordet är på mitten. Det spelar nog ingen roll om man semestrar några veckor i båten, men när man bor där hela tiden...
God fortsättning!

Fantastiskt! Hur mår du efter stormen...? Sydvästra Norge = blåsigt!
"När jag kommer tillbaka till båten" - Du bor inte i den??
Måste nämna att din resa på nästan obestämt mål låter mycket lockande.
Jag nämner din hemsida här om det är ok - http://www.freewebs.com/arcticsailing/
Sköt om dig!

Allt om Tetis!

Efter tillåtelse av kaptenen på Isis, kommer en beskrivning/översättning:

Isis byggdes 1976 i Oxelösund. Kölen är långköl som slutar dryga metern från aktern. Rodret sitter i kölens akterkant; en konstruktion som för mig verkar "säkrare" än den där rodret "hänger fritt". En del förändringar är gjorda interiört genom åren. Spisen, som enligt ritningar ofta sitter på babords sida, sitter på styrbord sida i Isis.

Jag köpte min Tetis i mitten av oktober 2003 och flyttad in direkt. Varför hyra lägenhet eller hus när man har en båt? Hon hade inget namn då, och hade aldrig haft något. Jag döpte henne Isis följande vår då hon flyttades iland för renovering. Förändringarna jag gjorde var följande:
• Det matta gröna skrovet målades med en vacker mörkblå blank färg
• Namnet målades i vita stora bokstäver på båda sidor nära aktern
• En del trädetaljer polerades och laserades, andra behandlades med teak-olja
• Silikontätningar byttes ut bl a kring ventilerna/fönstren
• Toalett installerades i mittsektionen, motsatt garderob och värmare
• Bokhylla från IKEA byggdes om och monterades fast i skotten; lägsta hyllan blev ett skåp som är den torraste platsen på båten - där förvaras flyttbar elektronik
• Två krukor sattes fast med epoxilim ovanpå hyllan, där murgrönan nu trivs
• Bakom IKEA-hyllan byggdes en hylla till för sjökorten och symaskinen undertill
• Det av fotogenröken grå-sotiga taket, som tidigare hängde lite hur som helst, sattes fast ordentligt, tvättades och målades i creme-vitt.

En massa arbete gjort av en kvinna på en och en halv månad! Båtklubben som ansvarar för platsen där arbetet utfördes, var mycket generösa och tog inte mycket betalt varken för vistelsen, elektriciteten eller att jag nyttjade deras klubbhus och arbetsbod. Bua Båtsällskap var det, norr om Varberg - en underbar tid hade jag i Bua!

Allt om Tetis!