Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/grse/public_html/tetis/forum/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/grse/public_html/tetis/forum/include/parser.php on line 791

Tråd: Toa

Lärde mig att de diffunderingstäta (?) slangarna mellan toa-septiktank-utlopp efter bara 3-4 år blir...icke diffunderingstäta, och därefter släpper igenom den omisskännliga odören av gödsel... Detta har hänt vår Unique. Så i vår blir det till att byta...
ELLER - vad göra med toa, egentligen?
- Slänga ut och ersätta med mulltoa? Eller annan modell? Erfarenheter?
- Byta från den vi har till nyare Jabsco med el-avfalls-pump till och med? Erfarenheter?
- Sätta dit el-avfalls-pump på befintlig? Som vanligt så har den där rackarns o-ringen längst upp inuti pumphuset släppt, så det sprutar lite vatten när man pumpar... Nån som har/satt dit sån pump?

Tråkigt ämne, men väl så nödigt... wink

Allt om Tetis!

Sv: Toa

Beträffande toaletter tror jag ännu så länge på vattenlösningen med tank...Jag kanske kommer tappa tron snart, men ännu så länge har jag inte gett upp.
Lägg inte alltför mycket jobb och pengar på en gammal toalettstol! Erlandssons brygga säljer utsökta små toaletter för 800 spänn. De är helt okej.

Dina odörläckande slangar gör mig lite brydd. (Som vi säger i Norrland...) Jag håller på och göra en ny toainstallation med tank i båten och tittar lite på vanliga grå avloppsrör från en VVS-affär. Är det fullständig galenskap? Jag vet inte om det är möjligt, men det borde funka. De diffussionstäta (???) slangarna kostar skjortan, så det är läge att fundera på andra  lösningar tycker jag.

Mitt största frågetecken är var tanken till toan skall placeras. Någon som har en bra idé? Jag har toaletten i förpiken och letar förbrilt efter vettiga ställen att placera tanken på.

Jag hörde föresten talas om en variant på PortaPotti med dubbelfunktion. Dels uppsamlingstank och kemtoa, men även en slang rakt ut i Östersjön. Det lät ganska smidigt. Kanske en idé?

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/grse/public_html/tetis/forum/include/parser.php on line 737

niklashaggren skrev:

Lägg inte alltför mycket jobb och pengar på en gammal toalettstol! Erlandssons brygga säljer utsökta små toaletter för 800 spänn. De är helt okej.

Bra idé! Blir nog så.

niklashaggren skrev:

Jag håller på och göra en ny toainstallation med tank i båten och tittar lite på vanliga grå avloppsrör från en VVS-affär. Är det fullständig galenskap? Jag vet inte om det är möjligt, men det borde funka.

Antar att man inte vill ha såna i båt för att det är lättare att lägga/dra flexibel gummislang. Men om du, och jag med för den delen, kan dra raka fina fasta rör, så varför inte? Sen kommer utloppet, och hur de ska kopplas till ventilen, men det är nog enklast.

niklashaggren skrev:

Mitt största frågetecken är var tanken till toan skall placeras. Någon som har en bra idé? Jag har toaletten i förpiken och letar förbrilt efter vettiga ställen att placera tanken på.

Så här ser vår toa med septiktank ut nu:
http://www.tetis.gr8.se/pics/toa.jpg
Ifyllt med rött är toalocket och "väggen", sen en rektangulär tank i rostfritt, med en lackad teak-plywood-skiva framför (i blått på bilden). Under tanken och bakom den tunna teak-väggen går slangarna. Snyggt och plats-sparande, tycker vi. Tanken rymmer enligt pappren 60 liter, jag har inte mätt, men vet att den tar 117 pumpningar innan den är full wink

Allt om Tetis!

Fråga angående montering av hålltank (som jag läst att den bör kallas!): Jag är lite sugen på att montera denna helt ordinära rostfria tank i förpiken och har tänkt montera den mot skrovsidan. Hur görs detta bäst? En tanke är att plasta fast (epoxylimma?) fyra rostfria beslag mot skrovsidan samt montera ett stöd underifrån. funkar detta? Hur sitter era tankar? Är de skottmonterade? Är inte speciellt tilltalad av att borra i mitt kära skrov. Är inte heller tilltalad av att tanken lossnar i grov sjö...

Alla förslag är synnerligen välkomna!
/Niklas

Lättast att "plasta" fast beslag (polyester+glasfibermatta). Så är det i vår Tetis, dock sitter aktre sidan även skruvad fast i skottet. Två fast-plastade beslag i skrovsidan, två "flikar" i själva tanken skuvade mot skottet, alltså.

Allt om Tetis!

Tackar!
Det är aldrig fel att sniffa polyester ett tag...
/Niklas

Glömde att det finns fina toabilder (?) här:
http://www.tetis.gr8.se/forum/viewtopic.php?id=66

Allt om Tetis!