Tråd: Om Unique

Här vill man kanske inte skriva sitt livs historia, kanske wink ...men:
Civilstånd: gift
Familj: ja, hustru och barn - som alla gillar långa färder och semestrar.
Bil, båt, hus mm: ja, usch vad prylar man har egentligen. Nytt motto har blivit att man vill slänga mer än vad man köper.
Bor i Skokloster, en kvarts bilresa från Bålsta, där båten ligger. Många turer har det blivit med bakluckan full med färg, glasfiber, verktyg mm fram och tillbaka från båtklubben. Ska man ha henne i trädgården på vintern i stället? wink

Båten ja: Unique heter vår skönhet. Byggd 1979. Nr 119 står det på storseglet, om man kan lita på det.
Utsides: Vit, teakdäck, peke (kutter-riggad med två försegel), "badbalja" som lite skrovförlängning. Trekvarts-köl troligen som omgjord byggsats, med roder på skädda. Förluckan har istället för ruta, en kupol av plexi, som ger runtom-sikt från toa smile
Rigg: Standard masthead, två försegel med första modellen av rulle utan stagprofil. Självslående fock. Storskot-skenan på rufftaket. Alla skot nerdragna till sittbrunnen.
Motor: Motor Yanmar YSB-8 som vi ersatt den gamla YSM-8 med, diesel 8 hästar, lite vinklad axel genom axel-lager, fast tvåbladig propeller.
Inombords: Tryckvatten med rostfri vattentank längst fram i förpiken. Pump-toa med septiktank. Wallas-värmare i garderoben. Gasol-kyl under navbordet. Tvålågig gasol-spis med ugn och gastuberna i ankarboxen. Fast monterad Tystor-laddare 10A.

Allt om Tetis!

Sv: Om Unique

Hej,
Jag har precis köpt en Tetis med namn Sjöbris och är just nu på jakt efter all information jag kan få om Tetis.

Har du tips på bra lösningar vad gäller att dra ner fallen till sittbrunnen?
Hur har du fixat den självslående focken - fungerar det bra? Får du tillräckligt stor segelyta med denna lösning för lätta vindar? Hur har du löst arrangemanget med storskotsskenan på rufftaket? Har du lazyjacks till storseglet?

Var hittar jag fakta om storseglets mått (mastliket, bomliket och akterliket) samt segelytan? Var hittar jag fakta om standardstorlekar på fock, genua 1 och 2, samt spinnaker till Tetis?

Vet du om någon Tetisägare har fixat peke och Gennaker till sin Tetis?

Mvh,
Stefan

Sv: Om Unique

Sjöbris skrev:

Har du tips på bra lösningar vad gäller att dra ner fallen till sittbrunnen?

Mastfoten har block. På takets båda "sidor" sitter brytblock. I sargen under fönstret finns ett "urtag" för ca 4 linor på var sida. På var sida om takluckan finns 4 st lås för linorna.

Sjöbris skrev:

Hur har du fixat den självslående focken - fungerar det bra? Får du tillräckligt stor segelyta med denna lösning för lätta vindar?

Färdig skena med bågar i var ände som har genomgående bult i taket. Funkar helt perfekt, dock skulle man ibland vilja ha en styrning för släden, så man kunde få förseglet lite närmare midskepps - då skulle man kunna gå lite högre i vind, men det finns ju nackdelar med det med (lägre hastighet, mer avdrift). I lätta vindar åker nästan alltid genuan ut - då blir det yta!

Sjöbris skrev:

Hur har du löst arrangemanget med storskotsskenan på rufftaket? Har du lazyjacks till storseglet?

Storskotskenan löper på en teak-"sarg" som är säkrad med genomgående bult i taket. Inga lazyjacks - lite får man jobba wink

Sjöbris skrev:

Var hittar jag fakta om storseglets mått (mastliket, bomliket och akterliket) samt segelytan? Var hittar jag fakta om standardstorlekar på fock, genua 1 och 2, samt spinnaker till Tetis?

Här vet Våga mest. Jag har gjort en avdelning i forumet för att publicera ritningar mm...Kolla där.

Sjöbris skrev:

Vet du om någon Tetisägare har fixat peke och Gennaker till sin Tetis?

Peke har jag och Olof. Mitt har jag beskrivit i annan tråd, men även där kommer bättre bilder i annan del av forumet. Funkar helbra för oss; jag fick ju både fock och genua på rulle uppe samtidigt, och mycket längre bottenlik på genuan. Man kan ju också ta bort original-förstaget... Lycka till!

Allt om Tetis!