1 Senaste redigerad av mejrum (2009-06-05 16:10:17)

Tråd: Byte inombordare

Hej
Jag är nybliven ägare till Tetis nr 15, mer info om den kommer..
Inombordaren i den är en Albin O22 utan backslag - med ställbar propeller, som är helt ihoprostad - saltvatten i toppen mm. Vårt stora framtida projekt kommer att vara att byta ut den. Axel, propeller och manöverdon till detta är ok.
Min första tanke var att få tag i en annan likadan motor för enklaste byte, men har fått indikationer på att man kanske skulle satsa på något modernare.
Om man köper motor från någon annan tillverkare misstänker jag att man måste riva ut propelleraxeln och installera backslag också?

vad har ni för lösningar i era båtar?
jag tar tacksamt emot rekommendationer eller tips inför detta projekt!
tips på var man hittar beg. motorer förutom blocket?

jag måste tillägga att min kunskapsnivå om motorer ligger på ca 2 (på en skala 1-10), men det tänkte jag försöka höja genom detta projekt..

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/grse/public_html/tetis/forum/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/grse/public_html/tetis/forum/include/parser.php on line 791

Sv: Byte inombordare

Vi bytte vår Volvo Penta MD5A mot en Beta Marine.
Vi valde Betan då motorfästena på denna motor enkelt kunde bytas så att motorbädden inte behövde förändras. Totaltid för motorbytet blev ca 12 timmar (inklusive byte av bränslesystem, axel,  reglage och avgassystem)! Men förutsättningen för detta var planering och uppritning av de nya fästen och detta tog nog mer tid än själva motorbytet...
Ett tips kan vara att utföra själva konstruktionen av de nya fästena i ett cadprogram typ SolidWorks, Inventor eller liknade, då Beta kan skicka hela motorn som en 3D-fil.
/Anders

Kolla http://www.tetis.gr8.se/uppladdat/Ander … fasten.pdf