Tråd: Motor

Hej alla i Forumet!

Funderar på att byta motor i min Tethys. Motorn som sitter i nu är en Vire 7,5 och har fungerat bra (utom att den är något klen). Nu har den funnis med ett tag och det är svårt att få tag i delar. Vilka motorer har ni i era båtar? När jag kollar på "webben" så finns det "bara" Penta och Yanmar. Inget fel på dessa motorer men finns det inget mer att välja på.....? Vilka passar? Jag har inte pratat med något båtvarv än, men jag funderar på att lämna över allt jobb. Ja, frågan är: Vad sitter i era båtar, och har vi likadana motorvaggor?

Sv: Motor

Hej
Som du kanske har läst i forumet så köpte vi i höstas på mässan en ny inombordare, fabrikat Vetus. Modellen heter M2.06, det är en två cylindrig på 16 hkr. Den gamla bädden passar att använda utan några ingrepp. Tidigare så satt det en Arona 185.
Leverantör av den nya är Ålstens Marinteknik i Bromma. Tyvärr så har projektet dragit ut lite på tiden då det var meningen att starta upp i feb/mars när det samtidigt dök upp ett väldigt frestande objekt och en förhandling av köp inledes. Men av detta blev det inget utan nu är det full fart med Tetisen för att bli klar till årets säsong.

Mvh
Tommy

Sv: Motor

Tack för svar!

Har kollat in Vetus nu. Verkar intressant, dessutom finns en återförsäljare i Oxelösund (nära min Tethys). Jag får ta mått i båten, det verkar som min Vire har andra mått än dessa dieslar. 16 hk verkar vara väl tilltaget men den motorn är ju inte större än de med mindre hästkrafter från Vetus. Så varför inte, är värt att kolla upp!