1 Senaste redigerad av Våga (2006-07-31 10:15:51)

Tråd: Nytt roder.

De Tetisar som har separat roder har ju tydligen de flesta samma konstruktion.

Hjärtstocken är en 25 mm stålaxel och hela konstruktionen är i mina ögon alltför vek samt dessutom en hydrodynamisk katastrof. Under sommaren har jag haft några rejält hårda kryssbogar där min vid det här laget urblåsta genua med sin sanslösa buk nog kraftigt bidragit till att göra båten väldigt hård på rodret.

I alla händelser så har min ingenjörshjärna emellanåt multiplicerat kraften i änden av rorkulten med rorkultens längd och jämfört det resulterande momentet med den klena hjärtstocken och de ditsvetsade plattjärnen på vilka roderbladet är byggt och det känns inte alls bra.

Jag var med och bytte nedre roderbussningen på en Dehler 34 i våras och den hjärtstocken hade en diameter på i varje fall 75 mm, helt andra grejor på en båt som ju inte är så vansinnigt myclet större.

Har grunnat på förstärkning, men jag tror att det absolut bästa vore att sätta dit ett helt nytt, balanserat och väldimensionerat spadroder med en vettig profil. Det skulle säkert också öka farten genom minskat strömningsmotstånd.

Det bästa vore ju att hitta ett roder till en seriebyggd båt som passar, alternativt så får man låta tillverka.

Är det fler som vill hänga på ett sådant projekt?

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/grse/public_html/tetis/forum/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/grse/public_html/tetis/forum/include/parser.php on line 791

Sv: Nytt roder.

Håller helt med dig!
Har haft delaminering i plasten mellan skrov/skädda, efter liten sidokraft från grundkänning.

Hänga på projekt kan jag göra i teorin - mina aningar om tidsåtgång och enorma frusenhet (ett vår-arbete?) skrämmer mig lite wink

"Balanserat" och "spadroder" - vad är det?
"Strömningsmotstånd" - hmm... tror du roderkonstruktionen hämmar framfarten så pass? Liggandes "i lä" av den mycket trubbiga kölen (i både fram- och bak-kant), spelar det så stor roll, tro, om skäddan/rodret är lite kortare? Min skädda/roder är inte tjocka heller...

Låta tillverka torde inte vara så dyrt, eller? Rätt lite materialåtgång, i alla fall. Uförande lätt, och gott om plats finns det, om rodret sitter där mitt gör, i aktre stora hålrummet, med hjärtstockens omslutande rör/lagring fastplastad i skrov och vägg.

Låt höra och se förslag på ritning, kanske?

Allt om Tetis!

Skäddan och rodret saknar ju helt profil, det tycks vara som om hjärtstocksaxelns diameter har styrt kontruktionen.

Om man rent hydrodynamiskt tittar på det och antar att man vid segling behöver litet "lyft" (rorkulten kanske 10 grader i lovart) så blir "knäcken" mellan skädda och roder inte alls bra.

Ett balanserat (= en del av roderytan framför hjärtstocken) spadroder (= frihängande) med en betydligt grövre profil åstadkommer samma "lyft" med betydligt mindre strömningsmotstånd och mindre moment på rorkulten (att kraften på rorkulten är låg innebär ju dock inte att påkänningen på rodret blir liten).

Skäddan är ju ändå ditplastad efteråt och det kan aldrig bli bra och det är bra att bli av med den. Båtens konstruktion gör att roderlagren fästs nere vid genomgången i skrovet och uppe vid akterluckan under rorkultsfästet. Det är långt emellan dessa punkter och det blir lätt att få det mycket starkt.

Jag hade tänkt mig 50 mm hjärtstock minst och efter ett antal samtal med olika båtägare så är det för ,mig ett självklart beslut att sätta dit rullager från Jefa (se länk hos www.batsystem.se), jag är så trött på att rodret går trögt!

Just nu jagar jag begagnade roder från skrotade båtar.

Pratade för övrigt med en lamineringsexpert igår om mina svajiga (delaminerade) skarndäck. I princip är skadan oreparabel, det går inte att återställa styrkan med rimliga insatser, men båten är ju kraftigt byggd så det behövs ju knappast heller.

Apropå frysfaktorn: Låt båten stå på land några dagar på sommaren, då torkar den fort och det är bekvämt att jobba med målning, plastning eller vad man nu håller på med. Riva teakdäck kan man göra i naturhamnar också, Eva och jag höll på en hel sommar, förtöjde, pockade fram stämjärn, skruvmejsel, försänkare och epoxispackel och kom hem från varje segling med en hög teakplank. Låt den ligga i sjön på vintern. Enklast så. Har den hållit i trettio år så håller den några decennier till. Det räcker.

Ja, gillar dina idéer!
Pratade med en ägare till en Amigo S-30-liknande båt. Där hade han kapat skäddan från skrovet och plastat ihop den med rodret, men behöll hjärtstockens placering - fick då mer roder framför stocken = mindre tryck på rorkulten, inga nackdelar som han märkt.

Mindre moment måste ju vara bättre. Men lite vill man nog ha, ger bättre känsla, och släpper man kulten under gång, vill man nog att rodret återgår till neutral-läge. Så troligen vill man ha kanske 1/3 framför, 2/3 bakom stocken...

50 mm + rull-lager låter bra. Tror du menade länken till http://www.jefa.com/rudder.htm
Skissen var bra:
http://www.jefa.com/images/sealing-gaiter.gif

Men man undrar: Varför görs hjärtstocken i massivt rf-stål, varför inte med rf-RÖR - lättare och lika vridstabilt? Dock blir det inget vrid-tryck med helt balanserat roder...

Om du jagar grejer, är jag gärna med på ett hörn, så du kan nog hålla utkik efter dubbla uppsättningar av det som behövs, bara meddela först så inte plånboken tömms med en gång wink

Allt om Tetis!