”Skolans struktur dödar elevernas motivation”
Så lyder rubriken på en artikel i tidningen Skolvärlden, där professor och kognitionsvetare Peter Gärdenfors intervjuas den 7 februari i år.
Detta är saker som diskuterats, studerats och varit känt länge utanför Sverige, så det är välkommet att det nu kommer upp på bordet: Nuvarande formen för utbildning i skola, dödar motivation att lära!
Några citat:
Det mesta av det vi lär oss, lär vi oss utanför skolan. Ofta märker vi inte ens att vi har lärt oss det. Det är därmed intressant för skolvärlden att studera hur informellt lärande går till när den ska skapa en fungerande och effektiv undervisning.
Det finns en myt att lek och lärande inte hör ihop. Att lärande måste vara tråkigt. Men leken är, tvärtom, ett kraftfullt verktyg för lärande. I leken har barnet kontrollen, samtidigt som leken är inte på riktigt vilket gör att den tillåter misslyckanden.
Känns detta igen från många av mina tidigare artiklar? Hoppas det. Läs även dem!
Länk till artikeln - Artikeln som pdf
- « Nästa
- Föregående »